على قاضى عسكر

97

تخريب و بازسازى بقيع به روايت اسناد (فارسى)

مورخ 20 / 11 / 1330 شماره 3134 / 67773 خطاب به آقاى مظفر اعلم چنين مىنويسد : بازگشت به نامهء شمارهء 402 مورخه 21 / 9 / 1330 اشعار مىدارد : 1 - راجع به وضع تأسف‌انگيز قبور ائمهء اطهار عليهم السلام در بقيع ، كه از نزديك ناظر آن بوده‌ايد ، البته آن منظره مايهء كدورت خاطر جميع شيعيان مىباشد و اميد است با جديت كامل و كوشش اولياى وقت در مركز ، همان‌طور كه پيشهاد فرموده‌اند موافقتى از دولت عربستان سعودى تحصيل و آن قبور را از حال فعلى خارج نمايند . 2 - دربارهء آقاى سيد محمدتقى طالقانى و اقداماتى كه نامبرده در ترويج دين مبين اسلام بين جماعت نخاولهء مدينه نموده ، اشاره شده بود . اين موضوع مايهء افتخار ايرانيان و بنابر تذكرى كه در آخر نامهء فوق‌الذكر داده بوديد ، به خدمت جناب آيت‌اللَّه العظمى آقاى بروجردى معروض گرديد و رونوشت آن نيز از نقطه‌نظر تشويق آقاى طالقانى توسط آن سفارت شاهنشانى به ايشان ابلاغ مىگردد . ضمناً به اطلاع جناب‌عالى مىرساند كه وصول نامهء 402 و اقداماتى كه براى مشاهده مدينه طيبه و قبور ائمهء اطهار در بقيع فرموده بوديد ، مورد تمجيد و تحسين كليهء علاقمندان و اعضاى كميسيون دائمى حج قرار گرفت . معاون كل وزارت امور خارجه فضل‌اللَّه نبيل